lleida_marxa

Arxiu Crist˛fol

Biografia 1940-1957

1946
Cristòfol, juntament amb Marià Gomà, Josep Benseny, Abad Gil i Charles Pardell inicien les gestions per a la creació a Lleida del Cercle de Belles Arts, l’escola del qual iniciarà la seva activitat la tardor de 1947, essent Leandre Cristòfol el seu professor de dibuix artístic. Des d’aquell moment l’obra de Cristòfol estarà present en moltes de les exposicions col•lectives de final de curs d’aquesta escola.

1949
Cristòfol reprèn la seva activitat expositiva amb una mostra individual a l’Institut d’Estudis Ilerdencs, presentant la seva producció figurativa de temàtica popular, acompanyada però de les obres Monument, Nit de lluna, Volums estàtics i dues fotografies de L’aureola astral i impassibles està a punt de sortir i Peix damunt la platja.

1950
Un cop recuperada la seva presència expositiva a Lleida, Cristòfol cerca la seva connexió amb esdeveniments artístics externs d’abast més general. Esperonat per Sebastià Gash, participa en el III Saló d’Octubre a Barcelona amb les obres Placidesa i Testa rural, obres que sintonitzen amb les tendències figuratives generals dels país, descartades per l’opressió política i social les opcions avantguardistes.
   
1951
Es seleccionat per participar a la I Bienal Hispanoamericana de Arte, també amb obra figurativa, temàtica que repetirà en la seva presència al IV Saló d’Octubre a Barcelona amb les obres Bust de pagesa i El mercat. La presència d’obra figurativa serà comuna en la seva participació en altres edicions d’aquests certàmens artístics.

1952
Participa en l’exposició col•lectiva del Cercle Maillol de Barcelona, fet que li va permetre obtenir una beca d’estudis a París l’any següent.

1953
Es becat per l’Institut Francès de Barcelona per anar sis mesos a París, moment que aprofitarà per fer una petita estada a Itàlia. Aquest viatge li servirà per retrobar-se amb el seus companys d’avantguarda exiliats a França: amb Crous, reconegut aleshores com un prestigiós tipògraf, i amb Lamolla, instal•lat a Dreux, on disposa d’un taller d’ensenyament artístic, dedicat a una producció pictòrica de caire surrealista que alternava amb una pintura de paisatge i de figuracions simbolistes.

1955
Cristòfol celebra una nova exposició individual al març a la Caixa d’Estalvis de Lleida, de caire figuratiu i centrada exclusivament en la iconografia dels Crucificats, temàtica molt lligada a la seva activitat artesanal habitual, encara que passada pel sedàs de la seva potent personalitat d’arrel popular.

1956
Altre cop presenta una exposició individual, ara patrocinada per Cercle de Belles Arts, en la que fa un repàs a la seva trajectòria figurativa, encara que, com en moltes altres ocasions, en l’exposició s’inclouen algunes de les seves peces no figuratives dels anys trenta Nit de lluna, Moment vital i Formes preses (sota el títol de Músic).

1957
A partir d’algunes de les obres presentades en aquesta darrera exposició individual més algunes altres procedents de l’exposició dels Crucificats, Cristòfol presenta sengles exposicions individuals a Círculo Catalán de Madrid i al Centro Mercantil Industrial y Agrícola de Zaragoza, els catàlegs de les quals són prologats per Sebastià Gasch.

][